Hearthstone: Kobolds & Catacombs - Paladin, Priest, Rogue, Shaman - recenze

Hearthstone

Hearthstone

Zdravím všechny čtenáře a vracím se k recenzi nejnovějšího Hearthstone rozšíření Kobolds & Catacombs. Dnes zhodnotím další čtyři povolání, tedy Paladin, Priest, Rogue a Shaman.

Paladin

U Paladina se vrací do popředí zaměření na Silver Hand Recruity, ale okrajově se dotýká také healování a hraní posilovacích kouzel.

Call to Arms

Začneme nejspíše nejlepším paladinským přírůstkem, který zrovna nezapadá ani do jedné ze zmíněných kategorií. Místo toho nám recruitne rovnou 3 miniony z balíku, musí jen mít sílu 2 nebo méně. Je to opravdu tak dobré jak to zní, nejen že si pročistíme balík od malých minionů, které si už později nechceme líznout, ale ještě dostaneme velkou sílu rovnou na stůl. Je to v podstatě taková o dost lepší verze Small-Time Recruits. Navíc se dá poměrně snadno zneužít k odbourávání nepříjemných battlecryů – prozatím existují Dirty Rat a Milhouse Manastorm, ale pokud vyjdou další, může tato karta rychle překročit hranici přesílenosti.

Val’anyr

Zajímavá zbraň, které se téměř nedá zbavit. Mohlo by se jednat o zdroj velké karetní výhody v případě, že by nám posílené bytosti pravidelně umíraly a my se měli čím léčit. Jako druhé využití je tu kombinace s Doppelgangsterem nebo Saronite Chain Gangem, kdy dostaneme 3 (2) velké miniony, z nichž mi každý po smrti reequipne Val’anyr a dostáváme tak řetězec posilování, se kterým se obtížně prohrává. Horší je, že spoustu hráčů teď hraje Spellbreakera (kvůli Voidlordům), takže se může snadno stát, že si zaútočíme jen dvakrát.

 

Unidentified Maul

Kromě již zmíněných novinek byla do hry přidána ještě jedna, a to „neidentifikovatelné“ předměty. Jedná se o karty, jejichž výsledný efekt se dozvíme, až když se nám dostanou do ruky. V tomto případě je zbraň vždycky 2/2 za 3 many, jen s rozdílným battlecryem. Můžeme tak dostat 2 Silver Hand Recruity, nebo vylepšit všechny naše miniony a Taunt, Divine nebo +1 útok. Výhoda je, že efekt je vždy dobrý a až na Taunt dokonce silný. Zejména v aréně jsme rádi za každý z těchto efektů, navíc když trefíme Divine shield, získaná karetní výhoda nám snadno může vyhrát hru. Nevýhoda pak spočívá v tom, že pokud chceme například balík zaměřený na Silver Hand Recruity a potřebujeme 3-drop, na kladivo se rozhodně nemůžeme spolehnout (to platí hlavně na Standardu, na Wildu máme Muster for Battle).

Level Up! + Drygulch Jailor + Crystal Lion

Zástupci Silver Hand Recruit strategie, všichni poměrně hratelní. Samozřejmě celá strategie stojí na velkém množství 1/1 minionů, takže aby fungovala, potřebujeme hromadné posilování a hodně zdrojů rekrutů (Hero Power nestačí). Přesně to nám tyto 3 karty přináší. Jailor nám dodá rekruty, Level Up! je pak hromadně posílí, což je něco opravdu potřebného (zatím existuje jen Quartermaster a ten je na Wildu). Lion je další ze skupiny šestimanových 5/5, které se umí zlevňovat. Lev se nezlevňuje napořád, ale jen po dobu co máme rekruty na stole (což je dobře, jinak by byl moc silný). Jako bonusovou schopnost má Divine shield a přesně tak zapadá do naší agresivní strategie. Otázka tedy je, jestli takový balík může být konkurenceschopný. Myslím si, že ano, především na Wildu, kde je podpůrných karet o dost víc, ale potenciál má určitě i na Standard.

 

Lynessa Sunsorrow

Legenda do Paladina spoléhá na hraní kouzel s posilujícími efekty, což je zajímavé, protože taková kouzla nás často vystavují nevýhodě, kdy se protihráč zbaví dvou našich karet za cenu jedné. Co tedy hrát, aby Lynessa nebyla jen velkým minionem, kterého se protihráč zbaví jedním zabíjením? Jako nejlepší kouzlo se jeví Spikeridged Steed, které budeme s radostí hrát i samo o sobě a právě takových kouzel je potřeba co nejvíce – mám na mysli ta, která hrajeme i bez Lynessy a ona je jen bonusem, jenž nám přinese výhodu v lategame. Problém ale opět spočívá v hojně hraném silencování…

Priest

U Priesta tentokrát nalezneme zaměření na draky a hraní spellů.

Duskbreaker

3/3, která dá za 3 do všech bytostí? To zní dost dobře, ne? Ono to samozřejmě nebude jen tak, stane se tak pouze, pokud máme v ruce draka. To je nicméně opravdu snadno splnitelná podmínka, zaručuje akorát, že toto hromadné ničení nemůže hrát každý Priest a musí zařadit alespoň nějaké draky. A jelikož doteď jsme mohli hrát hromadné ničení až v šestém kole (Dragonfire Potion, Holy Nova není moc dobrá), jsem si jist, že Duskbreaker najde své uplatnění.

Twilight Acolyte

Druhý zástupce dračí strategie, tentokrát jakási variace na Aldora Peacekeepera. Na rozdíl od něj si ale útoky vymění, čili v ideálním případě dostaneme poměr třeba 7/4 za 3 many, což není vůbec špatné. Problém je, že nijak neřeší situaci, když toho miniona na stole nechceme (třeba Archmage Antonidas), s tím si ale na druhou stranu zrovna Priest umí poradit dobře. Máme Shadow Word: Death nebo Cabal Shadow Priest, takže si myslím, že do dračího Priesta je to opět výborný přírůstek.

Lesser Diamond Spellstone

Nenechte se zmást, tahle karta je hrozně špatná. Například v aréně ji nikdy neupgradujete a i normálně to chce spoustu práce. Domnívám se, že jediné využití bude, pokud nám umřou pouze vybrané bytosti (Malygos, Prophet Velen) a umožní nám tak one turn kill.

 

Dragon Soul

Zbraň úplně vybízející ke kombinaci s Lyrou, ovšem otázka je, jestli se vyplatí zahodit slot v balíku pro kartu, která něco udělá možná až za několik kol. Ještě je tu možnost kombinace dvou Radiant Elementalů a Shadow Visions (5 5/5 draků ve čtvrtém kole zní fajn), ale bude to opět hrozně nestabilní a spíše pro zábavu. Nicméně je tu určitě potenciál do budoucna, pokud vyjde více cantripů jako je Power Word: Shield.

Unidentified Elixir

Super karta do arény, na constructed je dobrá zejména do komba se Shadowboxerem, ale musíme trefit tu čtvrtinu, která dává Lifesteal. To není úplně nereálné a povede-li se to, jedná se o hodně silné dvoukaretní kombo.

 

Psychic Scream

A ještě jedno hromadné ničení, tentokrát zajímavě koncipované. Můžeme ho použít jako odložení problému – prostě miniony zamícháme a doufáme, že oponenta zabijeme dřív, než se k nim prokope. Druhá možnost je naplnit battlefield nějakými špatnými miniony (tokeny z Onyxie nebo Violet Wurma) a nechat protihráče, ať si líže 1/1 za manu. Každopádně minimálně Reno decky mají zájem o každé lepší hromadné ničení a určitě ho budou hrát (pokud tedy ještě někdo hraje highlander Priesty).

Temporus

Teprve před půl rokem byla vydána první karta přidávající extra kolo, a to ještě formou questu, je tedy jasné, že takové efekty jsou velmi silné a budou ojedinělé. Nicméně je tu již další, tentokrát vybalancovaná tak, že si extra kolo nejdříve vezme oponent. Trik tedy spočívá v tom, umět ho využít lépe než on. Nabízí se v zásadě dvě možnosti – vyrobit v jednom kole velkou armádu (možná Naga Sea Witch a giganti?) nebo si vytvořit velkou bytost pomocí Divine Spiritů a Inner Firu. To se mi zdá lepší a spolehlivější, jelikož navíc máme Lyru, která vyhraje většinu her, ve kterých přežije kolo. Rozhodně stojí za vyzkoušení.

Rogue

Rogue se úplně nezaměřil na nic, je tu menší podpora Deathrattlu, Comba, ale také jedna nečekaná novinka…

Cheat Death + Evasion + Sudden Betrayal

Ano, je to tak. Rogue dostal své vlastní secrety – mají šedé zabarvení a stojí dvě many, stejně jako Hunterovo. Bohužel tahle první várka není příliš lákavá. Sudden Betrayal nemusí být špatný do arény, někdy třeba i zabije dvě bytosti naráz. Evasion sice může připomínat Ice Block, ale v podstatě funguje přesně naopak – Ice Block nás zachrání v pozdní hře, kdy je čas velmi důležitý, zatímco Evasion je nám na nízkém počtu životů dost k ničemu, můžeme jen doufat, že si ji oponent splete s Náhlou Zradou a bude útočit malými miniony, ale to se mezi lepšími hráči stát nemůže. Cheat Death, neboli Shadowstep 2.0., je asi nejlepší, musíme se jen dostat do situace, kdy soupeř nemá na vybranou a určitého miniona musí zabít (například máme-li Coldlight Oracle, tak nám buď přežije a můžeme si ho vrátit Shadowstepem, nebo zemře a stejně ho dostaneme). Časem, pokud budou pro Rogua vycházet další secrety, bude se zvyšovat i síla těchto tří, neboť moment překvapení je jejich hlavní síla.

Fal’dorei Strider

Beneath the Grounds je zpět, tentokrát navíc dostaneme o 4/4 víc. V čem je tedy hlavní rozdíl? Mícháme k sobě, ne k protihráči, čili na narušování Reno decků můžeme zapomenout. Výhodou je, že lízat karty sobě je o dost snazší (a užitečnější), než nechávat lízat oponenta. Navíc pokud Striderů zahrajeme víc, nebo si je vracíme, získáváme pravděpodobnost na velkou armádu. Ale ono i občasné 4/4 tělo zdarma je příjemné. Je to zkrátka pěkná agresivní bytost, kterou můžeme hrát jen tak bez ničeho, nebo jí naopak ještě pomáhat Shadowcasterama, Shadowstepama nebo třeba Brannem.

Kingsbane + Cavern Shinyfinder

Zajímavá karta, okolo které okamžitě vznikl nový archetyp. Místo aby Mill Rogue vyhrával na Arcane Gianty, Clockwork Gianty nebo jednoduše na fatigue, vyhraje na zbraň s obrovským útokem. Může to fungovat? Ano, ale je to trochu kostrbaté. Rogue klasicky postrádá hromadné ničení a nevynahradí mu to ani Vanish, ani Blade Flurry (které tu není zas tak špatné). Záleží tak, jestli Kingsbane lízneme rychle a k tomu dostatek posilování a zároveň, jestli oponent nebude moc rychlý. Proti pomalejším balíkům je to o dost lepší, takže když bude meta nakloněna, určitě se dá Kingsbane Mill hrát. Zároveň se zrodil i typ, kde je Kingsbane jen jako takový příjemný bonus, který spouští kombo a jednou za čas dá větší počet zranění (hraje se s Tinker’s Sharpsword Oil a Southsea Squidface). Shinyfindera zmiňuji, protože bez něj by byl Kingsbane o mnoho horší, přeci jen je lepší hrát 3 zbraně než jednu, když veškeré posilování spoléhá na přítomnosti oné zbraně ve hře.

Elven Minstrel

Za 4 many 3/2 staty už nejsou zas tak dobrá čísla, nicméně schopnost stojí za to. Karetní výhodou Rogue zrovna neoplývá, takže líznout dva miniony z balíku hodně pomůže. Je to sice Combo, ale to opravdu není problém, do agresivních buildů s mnoha miniony krásně zapadá. Není špatný ani do Quest Rogua, který s Koboldy tak trochu chytil druhý dech. A do arény je pak naprosto neskutečný.

Sonya Shadowdancer

Druhý přírůstek do Quest Rogua, pravděpodobně ještě důležitější – s jednomanovým Charge minionem můžeme Quest velmi snadno splnit. Není to samozřejmě tak dobré, jako před nerfem, ale hrát se to dá (i když ztráta Patchese byla další rána). Soňa je ale dobrá i do normálního Rogua, znovu zužitkovat SI:7 Agenta, Edwina nebo třeba Elven Minstrela je super, obzvlášť pokud nám Sonya nějakým způsobem přežije do dalšího kola. Zajímavé je taky kombo s Death’s Shadow (z Rogue Hera), jelikož vždycky se nám jedna Sonya vrátí a druhou získáme z reflekce, můžeme tak mít obrovskou výhodu z ostatních minionů, kteří umírají. Otázka je, jestli je to vůbec potřeba – v takovéto situaci už pravděpodobně vyhráváme a nepotřebujeme hru prodlužovat. A ještě si zaslouží zmínit zajímavé kombo Sonya + Mechwarper + 2 Scorp-o-Matic na vyrobení „nekonečného“ komba (třeba pro Spectral Pillagera).

Shaman

Shaman se tak nějak zaměřil na … basic totemy? A Overload? No, tak holt jo, pojďme na to.

Unstable Evolution

Vážně mi připadá, že u Shamana skoro nic nestojí za zmínku, začnu tedy rovnou tou nejlepší kartou. Další edice, další „vyvíjecí“ karta – tentokrát se zajímavým konceptem volitelnosti. Nelíbí se ti, co sis vyvinul? Tak to změň! Přesně takhle to funguje, a přesto že se tak dobře nekombinuje s Doppelgangsterem, je zase mnohem lepší na jednu (nejlépe zraněnou) bytost. Vezměte si třeba, že ve čtvrtém kole zahrajete libovolnou čtyřmanovku. V příštím kole z ní tím pádem můžete mít až devítimanovku! Možná to nezní tak silně, ale spoustu balíků si s jednou silnou bytostí neumí poradit (a her v aréně jsem takhle již vyhrál nespočet). Také je zde úžasně silná (byť náhodná) kombinace s Radiant Elementalem/Sorcerrer’s Apprentice, kdy si uděláme ze všech ostatních bytostí nejhůře 8/8, vyplatí se tedy zkoušet vyvíjet jednomanovky (dvoumanovek je jen 150 a ještě ve Wildu).

Healing Rain

Kombo s Lightwardenem, ale do kombo Shamanů může fungovat i jako jistější Healing Wave.

Lesser Sapphire Spellstone

Pár možností na využití se najde – třeba udělat si hodně 8/8 obrů (protože Snowfury Giant se se Spellstonem výborně doplňuje), ale taky můžeme doufat, že nám přežije Al’Akir nebo Charging Monstrosaur a udělání 3 kopií nám pravděpodobně vyhraje hru.

 

Děkuji za pozornost, příště zhodnotím poslední dvě třídy a neutrální karty.

Hodnocení

4

Diskuze

Zatím žádné komentáře... Buďte první!

Další články