Dragon Age: Prameny - recenze

Dragon Age: Prameny

První díl herní série Dragon Age (Dragon Age: Origins, v českém překladu Prameny, nebo DA I) vydaný v roce 2009 řadíme mezi typické RPG s jedinou výjimkou. Namísto jednoho hrdiny ovládá hráč většinu času skupinu čtyř postav najednou. To do hry přináší nutnost taktického postupu, vhodné kombinování schopností a připravený plán, velmi často odlišný pro různé typy nepřátel, nebo bose. To může být pro některé hráče problematické, zvláště na vyšších obtížnosech hry. Stejně tak je ale v DA I větší množství postav, výstroje a zbraní, což potěší všechny, kteří rádi začínají každou oblast na novo. Další zvláštností je příběh hry, který se přímo odvíjí od postupů v dialozích a chování vaší postavy. Každou větu je potřeba dobře rozmyslet, protože může znamenat zbytečný boj. Také „osobnost“ vaší postavy ovlivní, kdo se k vaší skupině přidá, nebo ji naopak opustí (bolí, když si nedokážete udělat kamarády ani v počítačové hře). Postavy ve vaší skupině jsou hrou navrženy tak, že spolu často nesouhlasí, nebo se dokonce hádají. Je jen na vás, na čí stranu se přikloníte a kdo bude váš oblíbenec. Vztah s postavou se dá dostat na takovou úroveň, že buď vaší skupinu v nenávisti opustí, nebo může být dokonce milostného charakteru. To vše také ovlivňuje jejich výkonnost v boji, proto se jedná o velmi důležitý faktor hry.

Příběh hry (kupodivu obsahuje spoilery)

Příběh Dragon Age: Origins se odehrává v magické zemi Ferelden, v době, kdy se objevuje Nákaza. Magické prokletí měnící lidi v monstra – zplozence. V čele jejich armády stojí Arcidémon, který se snaží svět ovládnout. Od klasických RPGček se Dragon Age: Origins liší tím, že hlavní úkol není zabít úhlavního nepřítele sám. Naopak hráč musí během hry nashromáždit armádu dost silnou na to, aby se mohla postavit zplozeneckým hordám a Arcidémonovi samotnému. Od toho se odvíjí gameplay, ve kterém hráč prochází několik území nebo měst, patřící některé rase nebo panovníkovi. Od tajemného elfského lesa, až po podzemní říši trpaslíků. Nechybí samozřejmě obrovské lidské pevnosti a majestátní města nebo naopak zničené vypálené vesnice. To vše podtrhuje grafika, která není na rok 2009 vůbec špatná. V některých oblastech narazíte pouze na hromady nepřátel, ale jsou místa, ve kterých potkáte již zmíněné společníky a hra vám nabízí možnost pozměnit si skupinu podle svého. Nejen kombinace kouzel a schopností je potom důležitá. To, jak spolu postavy vychází je často rozhodující, nebo alespoň vytváří zábavné momenty hry. Poslouchat totiž rozhovory lovce mágů a čarodějnice, nebo kněžky a nájemného vraha je občas tou nejlepší část hry. Za zmínku stojí také zajímaví společníci jako válečný pes, trpasličí ožrala nebo kamený golem. A když s verbováním skončíte, čeká vás závěrečná bitva, jejíž obtížnost závisí samozřejmě jak na vaší síle, tak na velikosti armády, kterou se vám povedlo sehnat. To ale nebude tak jednoduché. Noc před bitvou vám váš parťák řekne, že vlastně musíte sám zemřít, jestli chcete Arcidémona porazit. Jako správný hrdina souhlasíte ale to stále není konec. Ještě přijde vaše kolegyně mág s tím, že je tu i jiná možnost. Umírat nemusíte, stačí jí udělat dítě, které to za vás vyřeší. A jestli vás zajímá, jak váš potomek skončí, BioWare byla tak štědrá, že vypada herní DLC Witch Hunt (česky Lov čarodějnice), ve kterém můžete zkusit záhadu vašeho potomka vyřešit. Do hry bylo vydáno ještě pár dalších DLC, například o golemech z trpasličí země, nebo příběh kněžky, která se místo modlení dala na dráhu zločinu.

Dragon Age: Awakening (zase ty spoilery)

Když mluvíme o dalším obsahu hry, nesmíme zapomenout na rozšíření hry Awakening (česky Procitnutí). Toto rozšíření, které přidává dalších třináct hodin hry (dnešní plné hry často takového herního času ani nedosahují) se odehrává na sever do Fereldenu v okolí Šedé pevnosti. Hráč už nepřebírá roli řadového vojáka jako v Origins, ale rovnou velitele armády, která má za úkol se zplozenci bojovat. Nestojíte však před stejným nepřítelem. Příběh se odehrává několik let po poražení Nákazy a objevují se noví nepřátelé. Dva mluvící a inteligentní zplozenci, kteří bojují jak proti sobě navzájem, tak proti vám. Se svojí skupinou hrdinů procházíte několik herních oblastí s velmi poutavým příběhem. Stejně jako v Dragon Age: Origins i Awakening přináší řadu zajímavých společníků, dokonce potkáte některé postavy z originální hry. Kromě boje musíte jakožto velitel armády řešit i nějakou tu politiku a občas i nějaký soud. Také je důležité správně rozhodnout, kam pošlete své vojáky a kolik peněz investujete do obrany pevností, vybavení vojáků a dalšího.

Slovo závěrem

Přestože podobných her bylo vydáno mnoho, Dragon Age vyniká svojí originalitou a hratelností. Skvěle kombinuje RPG prvky s RTS (strategie v reálném čase) a nejednou se člověk u těžších soubojů zapotí. To je poté vyváženo napínavým příběhem, nebo humornými rozhovory a celkově precizně zpracovanými postavami. Hra jako děláná pro všechy, kteří hledají staré dobré RPG, přesto v tolika směrech originální.

4