Dobyvatel - recenze

Dobyvatel

Dobyvatel

Pokud vás už nebaví sledovat Ulici nebo Ordinaci v růžové zahradě můžete vyzkoušet vědomostní internetovou hru od oblíbené „naší vaší televize“ Nova. Hra se objevila už v roce 2011, takže o její existenci jste určitě slyšeli. V roce 2016 prošla ale několika velkými změnami ze strany maďarského studia THX Games. Do hry bylo přidáno několik dalších prvků a hra se stala dostupnou i na mobilní telefony. Bohužel tento krok odradil mnoho hráčů a jejich počet v České republice klesl. Pojďme se na hru „z nostalgie“ podívat a uvidíme, jestli má cenu se k Dobyvateli vrátit.

Bez čeho si v Dobyvateli „nevrznete“?

K tomu, abyste hru mohli hrát, potřebujete pochopitelně kvalitní připojení k internetu. Budu mluvit z vlastní zkušenosti. Lákavý plán určitě je zkrátit si nudnou hodinu fyziky partičkou Dobyvatele společně se spolužáky. Jenže pokud vaše školní Wi-Fi je tak pomalá, že samotné přihlášení do Dobyvatele vám trvá půl hodiny a vy zrovna nechcete čerpat data, máte smůlu. Musíte si prostě najít novou zábavu a fyziku nějak přežít. Když vám nedělá problém internet, tak už vám nebrání nic ve vytvoření profilu. Pokud si ale nechcete pamatovat další heslo navíc, můžete využít například vašeho facebookového profilu, s čímž je pochopitelně spojená možnost přidávání příspěvků o tom, jak jste vyhráli a získali celou mapu republiky. A to pak lítají lajky...

Pravidla Dobyvatele jsou jednoduchá

A o co že ve hře vlastně jde? Je to jednoduché. Proti sobě stojí tři hráči, kteří si to spolu rozdávají. Jejich cílem snažení není provedení nějakého prasáckého činu, ale získání co největšího počtu území, za které postupně získáváte body. Před vámi je mapa České republiky rozdělená na 14 krajů. V jednom kraji, který si buďto vyberete, nebo dostanete (záleží, jestli hrajete klasickou dlouhou hru, nebo rychlou hru), postavíte svůj hrad. Hrad má tři věže, které představují vaše životy. A pak už je to ve vaší režii. Zvolíte si kraj, který chcete získat a rozhodujete se, jestli spíš chcete chránit svůj hrad a pojistíte ho územím, či chcete být útoční a roztáhnete se k protivníkovi.

Abyste kraj získali, musíte správně odpovědět na vědomostní otázky. A právě otázky, které vymýšlí i samotní hráči jsou hlavním motorem hry. Některé můžou být jednoduché (třeba „Kolik vlasů měl děda Vševěda?“) jiné zase těžší („Jaká je teplota zemského jádra?“). Srabácké je hledat odpověď na Googlu, ale většinou to nestihnete, jelikož máte na odpověď kolem 10 vteřin.

Dobývání s pomocníky hned snazší

Můžete ale využívat několika herních pomůcek. Například „Kladivo“ (funguje stejně jako v Milionáři 50:50) nebo „Hlas lidu“ (nejčastější odpověď hráčů, kteří už otázku dostali před vámi). Při hraní tedy více než na štěstí, záleží na vašich znalostech. Samozřejmě pokud soupeř odpoví stejně jako vy, rozhoduje čas toho rychlejšího.

Rychlá hra trvá kolem 10 minut, takže během hodiny ve škole pohodlně zvládnete čtyři. Samozřejmě můžete vyletět už v prvním kole útočení, pokud se vám nepodaří ubránit vaše tři věže pod nátlakem protivníka. Nebo naopak hru rychle ukončíte vy, když obsadíte během chvíle celou mapu. A to pak skáčete radostí. Za vítězství dostanete zlatou korunku, která přináší XP body, za které získáváte levely. Když máte více korunek za sebou, znamená více XP bodů. A to jste pak opravdovým Napoleonem na bojišti. Ovšem i Napoleon může mít svoje Waterloo a není nic neobvyklého, že porazíte hráče s levelem 35 a vy máte level 10.

Starý dobrý Dobyvatel

Oproti starší verzi Dobyvatele má hra více dalších mechanismů, což je podle mě na škodu. Do hry byly například přidány peníze, bez kterých by se hra v klidu obešla. Zní to divně, vím. Za peníze totiž můžete kupovat pomůcky, které zbytečně moc zjednodušují hru, respektive expení. Třeba „Pirát“ vám smaže vaši prohru. Tady je příklad. Máte 2 výhry, míříte na hattrick a zrovna prohrajete, Pirát ví, jak na to. Některé věci nejsou zas tak špatné, například „Magická křídla“ vás mohou dopravit, kam se vám zrovna bude chtít. Chcete zaútočit na protivníkovu základnu a nesousedíte s ním? Máte křídla, není problém. Magická křídla už ale existovala ve starém Dobyvateli, jen se to jmenovalo jinak. Hra pochopitelně obsahuje spoustu dalších pomůcek, ale nemá cenu je všechny popisovat. Pokud vás to zajímá, můžete se podívat na následující odkaz.

Ve hře dále můžete vytvářet Klany. Je to skupina hráčů, do které se buďto můžete připojit, a nebo si můžete vlastní založit a zvát do něj ostatní hráče. Když hrajete za klan a vyhráváte, dostáváte další body. I to je další herní mechanismus, který ve staré verzi hry nebyl a nyní působí zbytečně. Zkrátka a dobře, Dobyvatele pravděpodobně chcete hrát, kvůli otestování vlastních vědomostí. Nemáte ještě koule na to jít do AZ-kvízu a tak to vyzkoušíte na internetu. Což je pochopitelné. Přidat do hry spoustu věcí navíc, ve kterých se ze začátku velmi špatně orientujete, byl krok zpátky. Když už zjistíte, co která věc dělá, připadá vám to k ničemu. Chcete přece hrát sami za sebe a k tomu nechcete žádné „malé pomocníky“.

Ale zase to nebude tak zlé

Co však můžu pochválit, je převedení hry na mobilní telefon. Ten, kdo hraje na mobilu, je o poznání rychlejší, než hráč na počítači s myší. Hlavně, když máte napsat nějaké číslo. Pokud máte dobré připojení k internetu, hra mi sama od sebe ani jednou nespadla. Dobyvatel na mobilu je tedy dobrý nástroj k tomu, jak si ukrátit čas při čekání.

Zachovány zůstaly také miniturnaje, které dobře znají dobyvatelští veteráni. Jednou za čas se můžete spolu s 26 hráči přihlásit do miniturnaje. Hraje se rychlá verze Dobyvatele, při níž neznáte jména soupeřů a postupuje do dalšího kola pouze první. A tak se můžete dostat až do finálního třetího kola. Po vydřené výhře získáváte pohár, který je pochopitelně výrazně cennější než klasická korunka za rychlou hru. Bohužel ze hry odešly velké turnaje, které byly zaměřeny na určitá témata (film, výtvarné umění, matematika). Do nich se člověk závazně přihlašoval několik dní dopředu a pak to v určitou hodinu začalo. To byly časy! Vyhrát takový turnaj, to už nebylo jen tak. Velká škoda, že tohle hra už nenabízí.

Závěrečné zhodnocení

Nový Dobyvatel už dávno není to, jak si ho možná ještě pamatujete. Jeho grafika je více dětská. Je pravda, že pokud jste starší a někdo podobně starý jako vy vás vidí při hraní a Dobyvatele nezná, tak raději nechtějte vědět, co si o vás zrovna pomyslí. Do hry bylo rovněž přidáno velké množství pomůcek. Až na pár jich během hraní nepoužijete. Budete si prostě připadat blbě. Jinak můžeme pochválit Dobyvateli přesun na mobilní telefony, díky čemuž si můžete ukrátit čas např. ve škole. A když vás načapá učitel, možná vám ani nesebere mobil, jelikož děláte něco alespoň trochu užitečného.

4